1) Śmiech i jego rola
Wszyscy wiemy, że „śmiech to zdrowie”, ale tak naprawdę rola śmiechu jest przez nas niedoceniana. Śmiech zwiększa aktywnośd białych krwinek i zmienia równowagę chemiczną krwi. Dzięki tym procesom produkowanych jest więcej substancji, które są odpowiedzialne za pobudzenie organizmu oraz tworzenie nowych połączeo w mózgu. Śmiech poprawia krążenie, co zapewnia lepsze dotlenienie mózgu. Wprowadza umysł w stan relaksu, który ułatwia otwarcie się, przyswojenie i zapamiętanie nowych wiadomości. Postaraj się, by Twoje zabawy z dzieckiem były okraszone częstymi salwami śmiechu :-).
2) Zmysły
Nasze mózgi są tak zbudowane, by uczyd się za pośrednictwem wszystkich zmysłów: od wrażliwych na dotyk czubków palców, poprzez węch, kubeczki smakowe, aż na obserwowaniu i słuchaniu skooczywszy. Im więcej zmysłów dziecko będzie angażować w zabawę i naukę, tym więcej rzeczy bez wysiłku przyswoi i zapamięta. Co ciekawe naukowcy odkryli, że nawet niektóre zapachy mogą wspomagad zdolnośd przyswajania wiedzy, tworzenia oraz myślenia lub też podnosid poziom koncentracji. Udowodniono na przykład, że zapachy mięty pieprzowej, bazylii, cytryny, cynamonu i rozmarynu zwiększają aktywnośd umysłu. Zapachy lawendy, rumianku, pomaraoczy i róży mają z kolei działanie relaksujące.
3) Ruch i tlen
Mózg do sprawnego działania potrzebuje stałego dopływu energii. Warunkiem dobrego funkcjonowania mózgu jest dopływ dotlenionej krwi. Dwiczenia fizyczne ułatwiają przepływ krwi i tlenu do mózgu. Osoby, które regularnie się gimnastykują, mogą się pochwalid lepszą pamięcią krótkotrwałą i refleksem, a także większą kreatywnością. W czasie aktywności ruchowej „rozładowujemy” stres. Wysiłek powoduje wzmożone wydzielanie endorfin, czyli naturalnych substancji chemicznych poprawiających nam nastrój. Neurologowie z Instytutu Salka w Stanach Zjednoczonych przeprowadzili eksperyment. Grupa myszy przez pięd tygodni zmuszana była do zażywania ruchu przez trzy godziny dziennie. Druga grupa przez tych pięd tygodni prowadziła mniej ruchliwy tryb życia. Po zakooczeniu badao stwierdzono, że u myszy, które się więcej ruszały, wytworzyły się silniejsze połączenia
między komórkami nerwowymi w mózgu. Inaczej mówiąc myszy, które się więcej ruszały, stały się sprytniejsze od myszy, które prowadziły siedzący tryb życia :-).
4) Efekt Mozatra
Eksperymenty naukowe dowiodły, że słuchanie muzyki Mozarta ma znaczący wpływ na działanie mózgu. Uczestnicy tychże eksperymentów wykazali zwiększone zdolności przyswajania wiedzy i zapamiętywania oraz lepiej radzili sobie z zadaniami wymagającymi logicznego myślenia. Muzyka Mozarta działa jak coś w rodzaju umysłowej rozgrzewki, która przygotowuje umysł do lepszego radzenia sobie z problemami i rozumowaniem potrzebnym do uporania się z zadaniami matematycznymi lub analitycznymi. Jako ciekawostkę powiem Ci, że Einstein grywał niekiedy Mozarta na skrzypcach, gdy chciał przemyśled spokojnie jakiś problem czy pomysł. Warto więc puścid czasem w domu płytę Mozarta lub Bacha (muzyka barokowa ma na nasz umysł dobroczynny wpływ), by wspomóc proces uczenia się małego dziecka. Sam również słuchaj tych utworów, gdy próbujesz nad czymś pracowad lub zapamiętad nowe informacje.
Z tą wiedzą poradzisz też sobie z wymyśleniem wielu innych zabaw – pomysły będą przychodzid Ci do głowy w trakcie zwykłych, codziennych czynności, takich chociażby jak obieranie ziemniaków czy odkurzanie dywanu. :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz